آشنایی با مفهوم MPLS

MPLS مخفف Multiprotocol Label Switching یک بستر ارتباط خصوصی است و به بیان ساده MPLS عمل سوئچینگ را با استفاده از مکانیزم Label گذاری در بستر روتینگ انجام می دهد . این پروتکل برای این به وجود آمد که مشکل کند شدن Router ها در شبکه های کلان و زیر فشار را با مکانیزمی ساده تر مثل Label زدن به ترافیک هر مشتری حل کند در حالیکه با پیشرفت روتر ها نیاز چندانی به MPLS برای حل این مشکل دیده نشد، از آن به خاطر توانایی های زیاد در Traffic Engineering – Quality of Services و هم چنین Virtual Private Networks و Any-Transport over MPLS AToM استفاده میشود.
MPLS در یک لایه خاص از OSI قرار نمی گیرد و عملکرد آن بین لایه دوم (Data link) و لایه سوم (Network) قرار می گیرد به همین خاطر آنرا به عنوان یک پروتکل لایه 2.5 معرفی می کنند.

تنها دستگاهی که از سمت client با ام پی ال اس کار میکند روتر است، پس به عنوان مشترک کار چندانی به ساختار درونی MPLS نداریم و تنها به روتر سمت سرویس دهنده (Provider Edge – PE) متصل شده و به کمک BGP یا هر روش دیگر؛ از شبکه های دیگر خود متصل به MPLS با خبر شده و اطلاعات خود را از میان ابر MPLS عبور میدهیم.

در نسخه فعلی روتر سودار پروتکل mpls و همچنین تونل vpls را پشتیبانی می کند و شما می توانید از آن در شبکه های خود استفاده نمایید .

آموزش راه اندازی MPLS در سودار

تنظیمات mpls در سودار مانند تنظیمات cisco می باشد و از لحاظ cli شبیه سیسکو است .

برای تست mpls سناریوی زیر را در نظر بگیرید . فرض می کنیم پروتکل ospf از قبل در این سناریو تنظیم شده است . ما در این بخش فقط نحوه تنظیم پروتکل mpls را در این ۳ روتر برای نمونه شرح می دهیم :

فعال کردن mpls در اینترفیس

به شکل زیر mpls را در اینترفیس مورد نظر فعال می کنیم :

soodar(config)# int ge0
soodar(config-if)# mpls ip

تنظیم router-id :

می توانید با دستورات ldp router-id دلخواه خود را تنظیم کنید

soodar(config)#
soodar(config)# mpls ldp
soodar(config-ldp)# router-id 222.1.1.1

تنظیمات دیسکاوری :

به طور پیش فرض از بزرگترین IP اینترفیس loopback و در صورت نبود اینترفیس Loopback از یزرگترین IP دیگر اینترفیس ها برای discovery transport-address استفاده می شود اما اگر مایل باشید می توانید ip دلخواه خود را برای آن تنظیم کنید (دقت کنید روتر های همسایه برای برقراری ارتباط LDP حتما باید به این آدرس route داشته باشند)

soodar(config-ldp)# address-family ipv4
soodar(config-ldp-af)# discovery transport-address 5.10.2.111