آشنایی با مفهوم ACL

لیست های دسترسی مجاز (یا Access Control List) یکسری قانون بوده که با استفاده از آنها می توان پکت های تبادل شده در روتر را مورد بررسی و نظارت قرار داد. به عنوان مثال با استفاده از ACL میتوان مشخص کرد تا تنها پکت هایی به سمت شبکه وارد شوند که دارای آدرس مبدا و یا آدرس پورت خاصی باشند. ACLها بیشتر شبیه به دستورات شرطی بوده که با استفاده از آنها می توان یکسری تصمیمات خاصی را برای پکت ها اتخاذ نمود.
به عنوان مثال می توان مشخص کرد که اگر پکت هایی با آدرس مبدا 45.70.48.118 به سمت شبکه شما ارسال شد، آنها را Drop کرد و درغیر اینصورت اجازه ارسال و دریافت به پکتها داده شود.

به بیانی دیگر ACLها همانند یک صافی عمل کرده و تنها پکت هایی از این صافی ها عبور میکنند که دارای یکسری شرایط خاص باشند.

در هنگامی که پکت ها با ACLها مقایسه میشوند، سه موضوع توسط روتر بررسی می شود:

۱. پکت ها با تک تک رول ها به صورت ترتیبی مقایسه میشوند.

۲. پکت ها تا زمانی با رول ها مقایسه میشوند که با یکی از آنها مطابقت پیدا کند. توجه داشته باشید که به محض برقراری شرط، عملیات مقایسه با سایر رول ها متوقف خواهد شد.

۳. در انتهای هر ACL یک دستور Drop به صورت انتزاعی قرار دارد و باعث می شود تا اگر که هیچ یک از رول های ACL با پکت مطابقت پیدا نکند، پکت Drop شود.


پیکربندی ACL

دستورات شبیه cisco است و با همان شکل در روتر سوار کار می کند .
فرض کنید قصد داریم دسترسی به web را برای user1 مسدود کنیم : به ترتیب زیر ترافیک tcp مربوط به پورت 80 را از مبدا 1.1.1.10 به مقصد web server مسدود می کنیم :

soodar1(config)# ip access-list test deny tcp 1.1.1.10/32 2.1.1.10/24  eq 80
soodar1(config)# ip access-list test permit any any